tiistai 10. marraskuuta 2009

Kalle Päätalo


Kalle Päätalon syntymästä tulee 11.11.2009 kuluneeksi 90 vuotta, tärkeä päivä siis. Ainakin minulle ja varmaan monelle muullekin. Myöntämällä pitävänsä tämän suuren möllärimestarin kirjoista, ei varmaan nosta omaa rock- tahi katu-uskottavuuttaan. Mutta mitäpä semmoisilla on enää merkitystä tässä iässä? Ei niin yhtään mitään.
Itsekin jouduin ihan vahingossa Kalle Päätalon pauloihin vuonna 1997. Ainahan Päätalon kirjoista oli heitetty herjaa, lähinnä niitten pituudesta ja jahkailevaisuudesta, niinpä päätin tarttua härkää sarvista periaatteella: "eihän se ole mies eikä mikään, joka ei ole lukenut yhtään Päätaloa". Ja toisaalta sittenpä olisi jotain pohjaa, josta lähteä haukkumaan ja teilaamaan kirjojaan. Mutta toisin siinä sitten kävi, äidin kirjahyllystä löytyi Iijoki-sarjan ensimmäinen teos "Huonemiehen poika" ja hyvin äkkiähän minä sitten jäin siihen koukkuun. Kirjastosta haalin loput sarjan kirjat ja kun siinä vaiheessa ilmestyneet 25 osaa oli luettu, aloitin koko homman alusta. Hulluutta? Kyllä varmaan, mutta toisaalta kirjoissa on niin paljon henkilöitä, tapahtumia ja outoja sanoja ja sanontoja, että eihän ne kaikki kertalukemisella aukea.
26. osa "Pölhökanto Iijoen törmässä" ilmestyi 1998 ja silloin olin Jämsässä töissä ja jo hyvissä ajoin olin kyselemässä kirjaa paikallisesta kirjakaupasta. Myyjä heltyi ja myi minulle kirjan jo ennen virallista ilmestymispäivää niinsanotusti tiskin alta. Ja niinhän siinä kävi, että kaupasta kadulle tullessani pääsi itku.
Nykyään minulla on Iijoki-sarja kokonaisuudessaan omassa hyllyssä, eihän sitä koskaan tiedä koska hulluus taas iskee ja on päästävä lukemaan Päätaloa. Kuuteen kertaan olen Iijoen lukenut ja viimeksi vuonna 2004.
Muut Päätalon kirjat eivät ole minulle niin tarkeitä, osa niistä on todella huonoja. Mm. esikoiskirja "Ihmisiä telineillä" on huono, samoin Koillismaa-sarjan viimeinen kirja "Mustan lumen talvi" sekä "Höylin miehen syksy" ja "Ruskan jälkeen".
Iijoki-sarja, 26 osaa ja 16994 sivua hyvää luettavaa. Mutta harkitse tarkkaan ennen kuin aloitat lukemisen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti